STATUT
WOJSKOWEGO KLUBU SPORTOWEGO
„TECHNIK” W ZAMOŚCIU
tekst jednolity z dnia 18 marca 2018 roku
/zatwierdzony przez Prezydenta Miasta Zamość dn. 6 kwietnia 2018 roku/
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§1
Stowarzyszenie nosi nazwę: WOJSKOWY KLUB SPORTOWY „TECHNIK” w Zamościu, zwany dalej Klubem.
Skrót: WKS „TECHNIK” Zamość.
§2
1. Klub jest zarejestrowany i posiada osobowość prawną zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r., poz. 210, ze. zm.) oraz ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. nr 127, poz. 857 ze zm.);
2. Klub samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne określające jego działalność.
§3
1. Terenem działania Klubu jest obszar miasta Zamościa i województwa lubelskiego;
2. Siedzibą Klubu jest miasto Zamość;
3. Organem nadzorującym działalność Klubu jest Wydział Kultury i Sportu Urzędu Miasta w Zamościu.
§4
Klub nie prowadzi działalności gospodarczej.
§5
Klub może być członkiem innych stowarzyszeń kultury fizycznej i posiadać inne sekcje jako wewnętrzne struktury (jednostki organizacyjne). Opiekuna takich sekcji wyznacza Zarząd Klubu.
§6
Klub, z racji działalności w dziedzinie strzelectwa sportowego, należy do Polskiego Związku Strzelectwa Sportowego na zasadzie członkostwa za pośrednictwem Lubelskiego Związku Strzelectwa Sportowego w Lublinie.
§7
Klub używa pieczęci zawierającej nazwę, adres, regon i NIP z zachowaniem obowiązujących przepisów. W korespondencji może używać Logo klubu oraz skrótu WKS „Technik” Zamość.
ROZDZIAŁ II
Cel i środki działania
§8
Celem Klubu jest:
1. Upowszechnianie kultury fizycznej i sportu poprzez propagowanie strzelectwa sportowego wśród mieszkańców Zamościa i województwa lubelskiego, ze szczególnym uwzględnieniem zapotrzebowania młodzieży w tej dyscyplinie sportu;
2. Zrzeszanie kolekcjonerów broni wśród mieszkańców Zamościa i województwa lubelskiego.
§9
Klub realizuje swoje cele statutowe poprzez prowadzenie działalności polegającej na:
1. Organizowaniu szkolenia strzeleckiego dla członków klubu w celu podniesienia poziomu w konkurencjach karabinowych i pistoletowych;
2. Organizacji i pomoc w przeprowadzeniu zawodów strzeleckich w szkołach i uczelniach;
3. Organizacji stałych treningów dla swych członków, a szczególnie dla zawodników wybijających się umożliwiając im start w zawodach wyższego szczebla;
4. Współpracy z władzami oświatowymi, szkołami oraz innymi klubami i organizacjami sportowymi;
5. Współdziałaniu w adoptowaniu i przysposabianiu dla potrzeb strzelectwa urządzeń i obiektów sportowych.
6. Organizowaniu, finansowaniu i rozpowszechnianiu materiałów i informacji dotyczących działań, inicjatyw, wydarzeń i faktów związanych z celami działania klubu.
7. Szkolenie osób niebędących członkami klubu;
8. Organizację i pomoc w przeprowadzaniu zawodów strzeleckich dla osób fizycznych, prawnych, oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, niebędących członkami klubu;
9. Organizację stałych treningów, szkoleń, pokazów, instruktaży z zakresu zasad bezpiecznego posługiwania się bronią, dla osób fizycznych, prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, niebędących członkami klubu;
10. Wynajmowanie obiektów strzelnicy na rzecz osób fizycznych, prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, niebędących członkami Klubu. Wynajem taki musi poprzedzać akceptacja Zarządu Klubu;
11. Organizację zgrupowań i obozów szkoleniowych dla młodzieży szkolnej z terenu województwa lubelskiego;
12. Upowszechnianiu, rozwijaniu i promowaniu kolekcjonerstwa broni, amunicji i militariów;
13. Popularyzowaniu wiedzy na temat broni, militariów, historii oręża i działalności kolekcjonerskiej;
14. Wspieraniu członków Klubu w zakresie kolacjonowania broni dawnej i nowej, pamiątek historycznych, pomoc w pozyskiwaniu eksponatów ich przechowywaniu i konserwowaniu.
ROZDZIAŁ III
Członkowie Klubu – Prawa i obowiązki
§10
Pośród członków Klubu rozróżniamy
A. Członków zwyczajnych;
B. Członków honorowych;
C. Członków wspierających.
§11
1. Członkami zwyczajnymi Klubu są pełnoletnie osoby fizyczne oraz osoby wymienione w §18 statutu;
2. Przyjęcie w poczet członków zwyczajnych następuje na podstawie podpisanej deklaracji członkowskiej oraz pozytywnej decyzji Zarządu Klubu.
§12
Członkowie zwyczajni mają prawo:
1. Uczestniczyć w Walnym Zebraniu Klubu z głosem stanowiącym oraz czynnym prawem wyborczym z wyjątkiem osób wymienionych w §18 pkt. 2 statutu, którym przysługują wszelkie prawa i posiadają wszystkie obowiązki członków zwyczajnych z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego oraz głosu stanowiącego.
2. Wybierać i być wybieranym do Zarządu Klubu i Komisji Rewizyjnej.
3. Zgłaszać postulaty i wnioski wobec władz Klubu oraz oceniać ich działalność.
§13
Do obowiązków członków zwyczajnych należy:
1. Przestrzeganie postanowień Statutu oraz uchwał Władz Klubu.
2. Brać czynny udział w działalności Klubu.
3. Terminowo opłacać składki członkowskie
§14
Członkami honorowymi Klubu są osoby fizyczne zasłużone w rozwoju kultury fizycznej, którym przysługują wszystkie prawa należne członkom zwyczajnym. Tytuł członka honorowego nadaje Walne Zebranie.
§15
Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna, zainteresowana lub współdziałająca dla rozwoju sportu i kultury fizycznej.
Członek wspierający będący osobą prawną działa w Klubie za pośrednictwem swojego przedstawiciela. Przyjęcie w poczet członków wspierających następuje na podstawie zgłoszenia przyjętego przez Zarząd Klubu.
§16
Członkowie wspierający mają prawo:
1. Korzystać ze sprzętu Klubu w granicach regulaminów i Uchwał Zarządu.
2. Zgłaszać postulaty i wnioski wobec władz Klubu oraz uczestniczyć w podejmowaniu uchwał z wyjątkiem prawa wyborczego.
§17
Do obowiązków członków wspierających należy:
1. Udzielanie pomocy Klubowi w realizacji zadań statutowych.
2. Przestrzeganie postanowień, zarządzeń i Uchwał Zarządu Klubu.
3. Regularne opłacanie zadeklarowanych składek.
§18
1. Członkami Klubu mogą być osoby niepełnoletnie w wieku 12-18 lat, które mają prawo do udziału w działalności Klubu za zgodą swoich przedstawicieli ustawowych.
2. Członkom Klubu niepełnoletnim w wieku 12 – 15 lat przysługują wszelkie prawa i posiadają, wszystkie obowiązki członków zwyczajnych z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego oraz głosu stanowiącego.
3. Członkowie w wieku 16 – 18 lat, posiadający ograniczoną zdolność do czynności prawnych, mogą należeć do stowarzyszenia i korzystać z czynnego i biernego prawa wyborczego z tym, że osoby te nie mogą stanowić więcej niż 1/3 składu osobowego Zarządu Klubu.
§19
Członkostwo w Klubie ustaje na skutek:
1. Wystąpienia członka Klubu zgłoszone na piśmie do Zarządu Klubu po uprzednim uregulowaniu zobowiązań materialnych i finansowych.
2. Skreślenia z listy członków Klubu decyzją Zarządu w przypadku:
a. działań sprzecznych ze statutem, bądź uchwałami władz Klubu;
b. z powodu nie uczestniczenia w realizacji celów statutowych Klubu;
c. nieopłacania składek członkowskich przez okres kolejnych 6 miesięcy:
3. Śmierci członka Klubu
4. Członkostwo osoby prawnej ustaje na skutek skreślenia uchwalą Zarządu z powodu utraty osobowości prawnej na mocy prawomocnego wyroku sądu.
5. W każdym przypadku utraty członkostwa w Klubie z wyjątkiem pkt. 3 przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania Członków Klubu. Odwołanie należy wnieść za pośrednictwem Zarządu Klubu najpóźniej na 21 dni (dwadzieścia jeden dni) przed terminem Walnego Zebrania Członków. Decyzja Walnego Zebrania Członków jest ostateczna.
ROZDZIAŁ IV
Władze Klubu
§20
1. Władzami Klubu są:
A. Walne Zebranie Członków Klubu,
B. Zarząd Klubu,
C. Komisja Rewizyjna;
2. Kadencja władz trwa 4 lata;
3. /skreślony/;
4. Członkowie władz pełnią swe funkcje społecznie;
5. Wybór Władz Klubu odbywa się w głosowaniu jawnym lub tajnym w zależności od uchwały walnego zebrania;
6. Uchwały wszystkich władz z wyjątkiem Walnego Zebrania Członków Klubu, które są określone w §25 statutu zapadają zwykłą większością głosów, przy czym dla ich ważności wymagana jest obecność co najmniej 1/2 liczby osób uprawnionych do głosowania. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego zebrania.
§21
1. Walne Zebranie Klubu jest najwyższą władzą Klubu;
2. Walne Zebranie Klubu zwołuje Zarząd, co najmniej raz w roku, przy czym termin, miejsce i porządek dzienny powinny być podane do wiadomości członków nie później, niż na dwa tygodnie przed datą zebrania;
3. W walnym Zebraniu Klubu biorą udział z głosem stanowiącym członkowie zwyczajni i honorowi;
4. Kumulacja mandatów jest niedopuszczalna;
5. Walne Zgromadzenie Członków otwiera Prezes Zarządu, a w razie jego nieobecności inny członek Zarządu lub członek Komisji Rewizyjnej, który zarządza wybór Przewodniczącego Walnego Zebrania Członków;
6. Walne Zebranie Członków wybiera spośród swego grona Przewodniczącego, który czuwa nad prawidłowym przebiegiem obrad i głosowaniami;
7. Przewodniczący wskazuje protokolanta, który musi być członkiem Klubu;
8. Walne Zebranie może w razie potrzeby powołać zespoły robocze, komisje specjalne lub zespoły ekspertów.
9. Z przebiegu Walnego Zebrania Członków Klubu sporządzany jest protokół, który podpisują Przewodniczy i Protokolant
§22
W walnym zebraniu mogą brać udział z głosem doradczym:
1. Przedstawiciele nadrzędnych władz Klubu;
2. Osoby zaproszone przez zarząd.
§23
Walne zebrania mogą być zwyczajne i nadzwyczajne.
§24
Do kompetencji Walnego Zebrania Klubu należy:
1. Wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
2. Uchwalenie planów działalności Klubu;
3. Rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz dokonywanie oceny całokształtu działalności Klubu;
4. Udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi;
5. Uchwalenie zmian w statucie Klubu;
6. Ustalanie wysokości składek członkowskich oraz wpisowego;
7. Podejmowanie uchwał o rozszerzeniu działalności i likwidacji Klubu;
8. Nadawanie tytułu honorowego członka Klubu;
9. Rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu Klubu o nałożonych karach i innych sprawach wniesionych przez władze Klubu;
10. Rozpatrywanie wniosków zgłoszonych przez członków Klubu i podejmowanie uchwał, co do sposobu ich załatwienia.
§25
1. Uchwały Walnego Zebrania zapadają większością głosów w I terminie przy obecności, co najmniej 1/2 członków zwyczajnych uprawnionych do głosowania lub w II terminie bez względu na liczbę obecnych zwykłą większością głosów;
2. Uchwały dotyczące likwidacji Klubu oraz nadania lub pozbawienia godności członka honorowego Klubu, wymagają większości 1/2 liczby członków obecnych, uprawnionych do głosowania.
§26
Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu może być zwołane:
1. Na wezwanie Komisji Rewizyjnej.
2. Na wniosek Zarządu Klubu.
3. Na pisemne żądanie przynajmniej 1/3 liczby członków Klubu.
4. Na żądanie władzy rejestracyjnej.
§27
Przedmiotem obrad Nadzwyczajnego Walnego Zebrania mogą być wyłącznie sprawy, dla których zostało ono zwołane. Zebranie winno się odbyć w ciągu 30 dni od daty wystąpienia o jego zwołanie.
§28
1. Zarząd klubu jest władzą wykonawczą i składa się z 5-10 osób, w tym prezesa, 1-2 wiceprezesów, sekretarza i skarbnika. Liczbę członków Zarządu ustala Walne Zebranie Klubu;
2. W przypadku ustąpienia części członków Zarządu Klubu Zarządowi przysługuje prawo kooptacji. Liczba członków Zarządu pochodzących z kooptacji nie może przekraczać 1/3 liczby członków Zarządu pochodzących z wyboru;
3. W przypadku niemożności uzupełnienia składu Zarządu w drodze kooptacji, Komisja Rewizyjna zwołuje Walne Zebranie Członków Klubu w celu przeprowadzenia wyborów uzupełniających.
§29
Do kompetencji Zarządu należy:
1. Reprezentowanie Klubu na zewnątrz;
2. Wykonywanie uchwał Walnego Zebrania oraz władz nadrzędnych;
3. Kierowanie całokształtem działalności Klubu;
4. Uchwalanie budżetu Klubu;
5. Zarządzanie majątkiem i finansami Klubu;
6. Sprawowanie nadzoru nad działalnością członków Klubu, udzielanie im pomocy oraz koordynowanie ich działalności;
7. Powoływanie Komisji lub innych organów doradczych i opiniodawczych oraz nadzorowanie ich działalności;
8. Rozpatrywanie sporów powstałych w obrębie Klubu;
9. Wykonywanie innych czynności niezastrzeżonych do kompetencji Walnego Zebrania Klubu i wyłącznej kompetencji Komisji Rewizyjnej;
10. Przyjmowanie i skreślanie członków Klubu;
11. Wskazywanie opiekunów sekcji w przypadku powołania ich na podstawie § 5 niniejszego statutu.
§30
Posiedzenia Zarządu odbywają się, co najmniej raz na kwartał. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy członków Zarządu. W posiedzeniu Zarządu mogą brać udział z głosem doradczym członkowie Komisji Rewizyjnej.
§31
Za szczególne osiągnięcia sportowe oraz za pracę społeczną na rzecz Klubu, Zarząd Klubu ma prawo przyznać następujące wyróżnienia:
1. Pochwala
2. Dyplom
3. Nagrodę rzeczową lub pieniężną
4. Obniżenie wysokości składki członkowskiej o połowę w przypadku zdobycia I i wyższej klasy sportowej na czas ważności klasy.
§32
Za nieprzestrzeganie postanowień statutu klubu oraz za naruszenie norm i zasad współżycia społecznego przewidziane są kary nałożone przez zarząd klubu w postaci:
1. Upomnienie
2. Ostrzeżenie
3. Nagana
4. Pozbawienie członkostwa w klubie
Uzasadnienie nagany oraz pozbawienia członkostwa w klubie odbywa się w formie pisemnej.
Od w/w kar przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków Klubu na najbliższym jego posiedzeniu.
§33
1. Komisja Rewizyjna składa się z 3-5 członków, w tym przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza;
2. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami organu zarządzającego Klubu ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia;
3. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być osobami, które skazane zostały prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej;
4. W razie potrzeby uzupełnienia składu osobowego Komisji Rewizyjnej pozostali członkowie Komisji Rewizyjnej uzupełniają jej skład osobowy w drodze kooptacji w formie uchwały podjętej zwykłą większością głosów. Liczba członków Komisji Rewizyjnej pochodzących z kooptacji nie może przekraczać 1/3 liczby jej członków pochodzących z wyboru W przypadku niemożności uzupełnienia składu Komisji Rewizyjnej w drodze kooptacji, Zarząd zwołuje Walne Zebranie Członków w celu przeprowadzenia wyborów uzupełniających;
5. Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji zwrot poniesionych, uzasadnionych i udokumentowanych kosztów.
§34
Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
1. Kontrola całokształtu działalności Klubu, ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowo –gospodarczej;
2. Składanie sprawozdań Walnemu Zabraniu ze swojej działalności i stawianie wniosków7 w sprawie absolutorium ustępującemu Zarządowi Klubu;
3. Okresowe kontrole statutowej i finansowo – gospodarczej działalności Klubu co najmniej raz w roku;
4. Żądanie od Zarządu Klubu wyjaśnień dotyczących jego działalności;
5. W razie stwierdzenia w toku kontroli nieprawidłowości określa terminy ich usunięcia.
6. Inicjowanie zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Klubu;
7. Posiedzenia Komisji zwoływane są w miarę potrzeb co najmniej raz do roku, przez Przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego Komisji z własnej inicjatywy lub przez co najmniej 2 członków Komisji;
8. Stanowisko wyrażone w opinii opracowanej przez Komisję wiąże Zarząd, jednakże nie jest ono wiążące dla Zgromadzenia Członków;
9. W posiedzeniach Komisji mogą brać udział, z głosem doradczym, członkowie Walnego Zebrania Klubu oraz zaproszone osoby, w tym również przedstawiciele organizacji, których cele są zbieżne z celami Stowarzyszenia;
10. Posiedzeniom komisji przewodniczy Przewodniczący lub wiceprzewodniczący Komisji. W przypadku nie powołania wiceprzewodniczącego Komisji posiedzeniom Komisji może przewodniczyć jej Sekretarz.
§35
Sekcje Klubu:
1. Sekcja jest jednostką organizacyjną Klubu;
2. Sekcja grupuje członków Klubu według ich zainteresowań;
3. Zarząd Klubu może powoływać inne sekcje w poszczególnych dyscyplinach sportu.
ROZDZIAŁ V
Majątek, fundusze i finanse Klubu.
§36
Majątek Klubu stanowią: ruchomości i fundusze. Środki finansowe określone w § 37 mogą być użyte wyłącznie do realizacji celów Stowarzyszenia.
§37
1. Na fundusze Klubu składają się:
a. Wpisowe,
b. Składki członkowskie,
c. Dotacje i subwencje Państwa i Samorządów,
d. Darowizny i zapisy,
e. Przychody z prowadzenia zajęć szkolnych, zbiorowych i indywidualnych,
f. Przychody z tytułu organizacji zawodów sportowych, obozów i zgrupowań,
g. Odpłatnej działalności prowadzonej w rozmiarach służących realizacji celów statutowych i na nie przeznaczonej,
h. Sponsoring,
i. Dochody z majątku Klubu,
j. Dary rzeczowe;
2. Środki finansowe określone w ust. 1 mogą być użyte wyłącznie do realizacji celów Stowarzyszenia;
3. Zabronione jest:
a. udzielanie pożyczek lub zabezpieczanie zobowiązań majątkiem Klubu w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób z którymi członkowie pozostają w związkach małżeńskich, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia, albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli,
b. przekazywania majątku Klubu na rzecz ich członków, członków organów oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba że to wynika bezpośrednio z celów statutowych,
c. zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Klubu, członkowie jej organów oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż w obrocie gospodarczym (rynkowym);
§38
1. Dla ważności oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych, wymagane jest współdziałanie Prezesa i Skarbnika, lub dwóch innych członków Zarządu;
2. Klub prowadzi rachunkowość według ogólnie obowiązujących przepisów;
3. Wszelkie pisma i dokumenty podpisują: Prezes lub Wiceprezes.
ROZDZIAŁ VI
Zmiana statutu i rozwiązanie Klubu
§39
1. Zmiana statutu lub rozwiązanie Klubu może nastąpić na mocy uchwały Walnego Zebrania, podjętej większością co najmniej 1/2 ogólnej liczby osób obecnych uprawnionych do głosowania;
2. Uchwała o rozwiązaniu Klubu powinna określać tryb likwidacji Klubu oraz cel przekazania majątku;
3. W przypadku rozwiązania się Klubu na podstawie własnej uchwały, likwidatorami Klubu są członkowie jego Zarządu, jeżeli uchwała ostatniego Walnego Zebrania Członków Klubu nie stanowi inaczej;
4. Uchwała o likwidacji Klubu wymaga zatwierdzenia przez organ rejestrujący.
5. Majątek zlikwidowanego Klubu przeznacza się na cel określony w uchwale Walnego Zebrania o likwidacji Klubu. Jeżeli nie ma takiej uchwały wymagana jest zgoda władzy rejestrującej. W razie braku postanowienia statutu lub uchwały w tej sprawie, władza rejestracyjna określa przeznaczenie majątku na cel społeczny;
6. Koszt likwidacji pokrywa się z majątku likwidowanego Klubu.